Οι Καλικάντζαροι «βγήκαν» στην επιφάνεια από την Κοίλη Γη, αλήθεια ή όχι ; [μέρος 2ον ]- Goblins "emerged" from the Hollow Earth, true or not? [part 2 ] - I spettri"sono usciti" dalla Terra Cava, vero o no? [seconda parte] - Гоблины «появились» из Полой Земли, правда это или нет? [часть 2 ]
Σύμφωνα με τις λαϊκές παραδόσεις
οι καλικάντζαροι είναι διάφορα δαιμονικά όντα. Τα όντα αυτά παρουσιάζονται στη
γη την Παραμονή των Χριστουγέννων και βασανίζουν τους ανθρώπους όλο το
Δωδεκαήμερο μέχρι τα Θεοφάνεια, που αγιάζονται τα νερά. Θεωρούνται δύσμορφοι
και λιπόσαρκοι, καθένας με κόκκινα μάτια, αχτένιστα μαλλιά, δόντια άγριου
θηρίου, τραγοπόδαρα ή με τέσσερα πόδια σαν πίθηκοι. Οι γιαγιάδες μας παλιά
έλεγαν πως είναι αερικά, ξωτικά.
Σύμφωνα με σύγχρονη δοξασία,
πρόκειται για «δαιμόνια» που εμφανίζονται κατά το Δωδεκαήμερο (από 25-12 μέχρι
και τις 6 Ιανουαρίου).
Επειδή
από τα Χριστούγεννα μέχρι τα Φώτα ο Χριστός είναι ακόμη αβάφτιστος, είναι και
«τα νερά αβάφτιστα». Έτσι βρίσκουν ευκαιρία οι καλικάντζαροι ν’ αλωνίσουν τον
κόσμο.
Κάποιοι πιστεύουν πως οι
καλικάντζαροι είναι μαυριδεροί, ασχημομούρηδες, ψηλοί και ξερακιανοί.
Άλλοι
λένε ότι φοράνε σιδεροπάπουτσα.
Για
άλλους, έχουν κόκκινα μάτια, πόδια τράγου και τριχωτό σώμα.
Καθένας
τους έχει κι από ένα κουσούρι. Άλλος κουτσός, άλλος στραβός ή μονόφθαλμος,
άλλος μονοπόδαρος ή στραβοπόδαρος, άλλοι στραβοχέρηδες, στραβοπρόσωποι, με
καμπούρα ή ουρά.
Είναι διχόγνωμα όντα και
φιλόνικοι και έτσι δεν μπορούν να κάνουν μέχρι το τέλος μία δουλειά και όλα τα
αφήνουν στη μέση.
Γι’
αυτό και δεν μπορούν να κάνουν κακό και στους ανθρώπους, παρόλο που αυτή είναι
η μεγάλη τους επιθυμία. Όσο, όμως, και αν διαφωνεί ο λαός για το πώς μοιάζουν
οι καλικάντζαροι, όλοι συμφωνούν σε ένα πράγμα:
στην
ατελείωτη βλακεία και κουταμάρα τους.
Καθώς
η παράδοση ρίζωνε, οι καλικάντζαροι απέκτησαν και άλλα ονόματα όπως:
καλιοντζήδες,
καλκάνια, καλιτσάντεροι, καρκάντζαροι, σκαλικαντζέρια, σκαντζάρια, τζόγιες,
βερβελούδες, καλλισπούρδοι, καρκαλάτζαροι, καρκατσέλια, καρκαντζόλοι,
καψιούρηδες, κολοβελόνηδες, λυκοκάντζαροι, μνημοράτοι, παγανοί, παρωρίτες,
πλανητάροι, σιφιώτες, τσιλικρωτά, σταχτοπάτηδες κ.α.
Καθ’
όλη τη διάρκεια του έτους είναι κρυμμένοι κάτω από τη γη και πελεκούν το δέντρο
που τους στηρίζει.
Όταν
φτάσουν στο κρίσιμο σημείο για να μην πλακωθούν από τη γη βγαίνουν στην
επιφάνεια και όταν νυχτώσει για να βλάψουν όσους αντικρίζουν.
Στη Βενετία την παραμονή
των Χριστουγέννων γεννιόντουσαν οι μάγισσες και οι στρίγγλες.
Στη Γαλλία οι Loup-garous
τριγυρνούσαν στους δρόμους τη νύχτα των Χριστουγέννων και έτρωγαν τα σκυλιά.
Την ίδια νύχτα στις
σκανδιναβικές δοξασίες έβγαιναν στους δρόμους τα ΤΡΟΛ και άλλα σατανικά
πλάσματα και οι άνθρωποι τα εξευμένιζαν με θυσίες.
Στην Ισλανδία πίστευαν
ότι κάθε Χριστούγεννα 9 julesveinar κατέβαιναν από τα βουνά για να αρπάξουν
παιδιά και να τα οδηγήσουν στις σπηλιές των ξωτικών.
Στη Γερμανία, το
δωδεκαήμερο ανέβαινε στη γη ο Άγριος Κυνηγός, η Λυσσασμένη Στρατιά, οι μάγισσες
και οι τερατόμορφες γυναίκες που έκλεβαν τα μωρά από την κούνια τους, γι’ αυτό
οι άνθρωποι έπρεπε να κλειδώνονται μέσα μετά τη δύση του ήλιου και να μην
κάνουν καμιά δουλειά εκείνες τις ημέρες.
Σύμφωνα με διάφορες ελληνικές
δοξασίες οι καλικάντζαροι ήταν άνθρωποι με κακιά μοίρα μεταβαλλόμενοι σε
δαιμόνια∙ γίνονται δε καλικάντζαροι αυτοί που έχουν γεννηθεί μέσα στο
Δωδεκαήμερο εκτός και αν βαπτισθούν αμέσως, ή εκείνοι στους οποίους ο ιερέας
δεν ανέγνωσε σωστά τις ευχές του βαπτίσματος, τα τερατώδη βρέφη∙ ή κατά τους
Σιφναίους όσοι πέθαναν στο Δωδεκαήμερο ή αυτοκτόνησαν∙
στη Μακεδονία: όσοι δεν έχουν ισχυρό
Άγγελο για να τους προστατεύει από τον Σατανά / Ελληνική δοξασία (αρχαίας
καταγωγής) «δαιμόνιων» που σύμφωνα με σύγχρονη δοξασία εμφανίζονται κατά το
Δωδεκαήμερο (25 Δεκεμβρίου – 6 Ιανουαρίου). Σύμφωνα με τη λαϊκή δοξασία τις
μέρες αυτές τα «νερά είναι αβάφτιστα» και οι καλικάντζαροι βγαίνουν από τη γη
για να πειράξουν τους ανθρώπους, τώρα που ο Χριστός είναι και εκείνος
αβάφτιστος.
Για
τη προέλευση αυτών των δαιμόνων υπάρχουν οι ακόλουθες απόψεις:
Από
την αρχαία Ελληνική Μυθολογία περί των Σατύρων και του Πάνα (Schmidi).
Από
την αρχαία Ελληνική Μυθολογία περί των Κενταύρων (Mayer, Lawson).
Από
τη νεώτερη φαντασία των Ελλήνων εξ αφορμής αρχαίων μύθων (Ν. Πολίτης).
Εκ
των αιγυπτιακών κανθάρων (Boll, που συμφωνεί και ο Κουκουλές).
Εκ
του δυτικού αετώματος του Παρθενώνα (Σβορώνος/ υποστηρίζοντας ότι οι άνθρωποι
είχαν επηρεαστεί από το Δυτικό αέτωμα του Παρθενώνα).
Ως δαιμόνια της εστίας του
πυρός (Δεινάκης / υποστηρίζει πώς ο μύθος τους προέρχεται από πραγματικά
δαιμόνια, τα οποία ήταν της εστίας του πυρός).
Η ιστορία τους αρχίζει,
όπως έχει αναφερθεί, από τα αρχαία χρόνια.
Οι Αρχαίοι πίστευαν πώς
όταν οι νεκροί έβρισκαν την πόρτα του Άδη ανοιχτή, έβγαιναν στον επάνω κόσμο
και τριγύριζαν παντού, χωρίς έλεγχο και περιορισμούς.
Αργότερα,
οι Βυζαντινοί γιόρταζαν το Δωδεκαήμερο με μουσικές, τραγούδια και μασκαρέματα!
Οι άνθρωποι έχοντας κρυμμένα τα πρόσωπα τους, έκαναν με πολύ θάρρος και χωρίς
ντροπή ό,τι ήθελαν.
Οι περισσότεροι από τους
ερευνητές, από τα βυζαντινά χρόνια μέχρι και σήμερα, υποστήριξαν ότι οι
καλικάντζαροι δεν είναι αληθινά όντα, αλλά προέρχονται από την φαντασία των
ανθρώπων.
Συγκεκριμένα, ο Ν.Πολίτης
, στην περισπούδαστη πραγματεία του «Οι Καλικάντζαροι», έχει τη γνώμη ότι η
συνήθεια να μασκαρεύονται από τα Χριστούγεννα ως τα Φώτα «παρείχε το ενδιαφέρον
εις την φαντασίαν του λαού να πλάσει τους Καλικάντζαρους. Ο τρόπος ον ενέπνεον
εις τα παιδιά μεν πάντοτε, πολλάκις δε εις τους ενήλικας, προσέδιδε δαιμονιώδη
φύσιν εις τους οχληρούς και ταραχώδεις εκείνους πανηγυριστάς των Καλανδών,
μέχρις ότου παντελώς συνέχισε και αφομοίωσεν αυτούς προς τα παντοία δείγματα των
δεισιδαιμόνων παραστάσεων».
Επιπλέον, ο Μιχαήλ Ψελλός,
μεγάλος μάγος των Βυζαντινών χρόνων, σε μικρή μελέτη του για τους
καλικάντζαρους έγραψε ότι «ο φόβος και η προκατάληψη των αμόρφωτων ανθρώπων
είναι εκείνο που γεννά τις φαντασίες των δαιμονικών».
Καθώς ο χρόνος περνούσε, όλα
αυτά μαζί με τους φόβους των ανθρώπων έμεναν στις μνήμες και σιγά σιγά
δημιουργήθηκαν αυτά τα μικρά, αλαφροΐσκιωτα πλασματάκια που ονομάσαμε
καλικάτζαρους
[Όπως επισημαίνει στο «Βήμα» η
Καθηγήτρια κ. Ευγενία Κούκουρα Δομνηνού, οι αντιλήψεις περί καλικάντζαρων και η
μεταμφίεση σε ένα είδος φαντασμάτων (χάλοουιν) στις 25 Δεκεμβρίου, όπως
συμβαίνει σε πολλές περιοχές της Δύσης, χάνονται στα βάθη των χιλιετιών.
Υπάρχουν, προσθέτει,
συγκεκριμένες αναφορές στον Πλούταρχο και στον Κικέρωνα, με τις οποίες φαίνεται
ξεκάθαρα ότι οι ψυχές που αποχωρίστηκαν από το σώμα είτε παρίσταναν τους καλούς
δαίμονες και ήταν φύλακες των ανθρώπων (lares), είτε τους κακούς και ονομαζόταν
Iarvei (δηλαδή έμπουσες ή μορμολύκεια) και κατοικούσαν σύμφωνα με ορισμένες
πηγές μεταξύ Σελήνης και Γης και σύμφωνα με άλλες στον Άδη.
Οι αρχαίοι πίστευαν ότι
αυτοί οι δαίμονες επισκέπτονταν τρεις φορές τον χρόνο τη Γη:
-στις 24 Αυγούστου,
-στις 5 Οκτωβρίου και
-στις 8 Νοεμβρίου
και
τότε ο κόσμος ήταν ανοιχτός (muntus patet).
Εκείνες
τις περιόδους διοργανώνονταν ειδικές τελετές και εορτές για τις ψυχές.
Κατά τον Κικέρωνα, ο
στρατηγός Δέκιμος Βρούτος, ο οποίος ήταν ο πρώτος που επιτέθηκε στον Άδη,
διάβηκε τον ποταμό της λήθης και επέστρεψε ζωντανός, γιόρταζε την εορτή των
ψυχών την τελευταία ημέρα του τελευταίου μήνα του χρόνου. Τότε οι άνθρωποι
έστρωναν τραπέζια για να ταΐσουν τα καλά πνεύματα και από κει προέρχεται το
χάλοουιν (halloween), η γιορτή δηλαδή των χωρών της Δυτικής Ευρώπης στην οποία
τα μικρά παιδιά μεταμφιέζονται και επισκέπτονται τα σπίτια της γειτονιάς, όπου
τους δίνονται γλυκά και δώρα.
Τα κακά πνεύματα, δηλαδή
τους καλικάντζαρους, τους έδιωχναν από το σπίτι με το λιβάνι, που αποτελούσε
αλεξιτήριο και χρησιμοποιούταν στους ναούς για τη λατρεία των Θεών.
Από που προέρχεται η ονομασία τους;
Υπάρχουν
πολλές απόψεις για την ετυμολογία της λέξης καλικάντζαρος:
•
Ως παράγωγο από την Τουρκική γλώσσα, σύμφωνα με τη γνώμη του Schmidt και του
Wachsmuth.
•
Εκ του «καλός + κάνθαρος» [Καλικάνθαρος] εξέφρασε ο Κοραής (Άπαντα Δ΄), που
συμφωνούν
αργότερα ο Boll, ο Κουκουλές ( Έλληνας Βυζαντινολόγος ) και ο Μπούντουρας.
•
Εκ του «λύκος + κάνθαρος» παρήγαγε επίσης και ο Πολίτης (Πανδώρα).
•
Εκ του «λύκος + άντζαρος» [= ανήρ] παρήγαγε ο Λουκάς (Φιλολογικές επισκέψεις).
•
Επίσης εκ του «καλίκιν + τσαγγίον» ή «καλός + τσαγγίον» και της μεγεθυντικής
κατάληξης
–άρος
(= ο φέρων καλά τσαγγία, υποδήματα, αντί καλίκια) ή ο φέρων καλίκια αντί
τσαγγίων όπως παρήγαγε πάλι ο Πολίτης.
•
Ο Ν. Πολίτης μας πληροφορεί ακόμα, πως οι άνθρωποι πίστευαν ότι οι
Καλικάντζαροι είναι βρικόλακες Ατσιγγάνων. Έτσι εξηγείται και η ονομασία τους.
Το πρώτο συνθετικό «Κάλι» είναι ονομασία Ατσιγγάνων. Το δεύτερο συνθετικό είναι
ονομασία των Ατσιγγάνων της Αιγύπτου, που ήρθαν στην Ελλάδα τον 14ο αιώνα.
Ονομάζονταν«Γαντζάροι». Οι Καλι-Γαντζάροι έγιναν Καλι-Καντζάροι με αφομοίωση,
που άλλαξε το Καλίγι σε Καλίκι.
•
Εκ του λατινικού «καλιγάτος» “Caligatus” / Οικονόμου.
•
Η ετυμολογία του Παντελίδη ( 1955 ) / υποστήριξε εκ του «καλίκιν + άντζα».
•
Εκ των ξένων ο Lawson / εκ του «καλός + κένταυρος», ενώ
•
ο Δεινάκης υποστηρίζει ότι η ετυμολογία του ονόματος είναι παράγωγο του
«καρκάντζι» (καρκάντζαρος) που σημαίνει το ξηρό, κεκαυμένο, o τσουρουφλισμένος.
Καλικάντζαροι στην Ελλάδα
Κάθε περιοχή στην Ελλάδα
έχει άλλη γνώμη για τους καλικάντζαρους σχετικά με την εμφάνισή τους, με το
ποιος γίνεται και με το τι κάνουν, όμως παντού υπάρχουν ορισμένα κοινά
στοιχεία.
Έτσι, στην Αντίσσα της
Λέσβου λένε, πως οι Καλικάντζαροι έρχονται την πρώτη μέρα του Δωδεκαήμερου, που
είναι τα Χριστούγεννα. Όποιος πεθάνει και πάει στον άλλο κόσμο άψαλτος κι
αλιβάνιστος, βρικολακιάζει και γίνεται Καλικάντζαρος. Γι’ αυτούς είναι δαίμονας
με ανθρώπινη μορφή, μαύρος, με κόκκινα μάτια σαν τη φωτιά, στραβός και
ασχημομούρης, στραβοκάνης με πόδια σαν του τράγου, χέρια αρκουδίσια, κι όλο του
το κορμί μαλλιαρό.
Στην Κάρπαθο, οι μανάδες
δένουν τη μέση των παιδιών τους, που είναι στις κούνιες, με «βάτους» τις
χριστουγεννιάτικες μέρες, για να μην τους κάνουν κακό οι «Κάγοι», οι
Καλικάντζαροι, που θα φύγουν απ’ τα σπίτια, όπως πιστεύουν, σαν περάσει η
γιορτή του Άϊ-Γιάννη.
Στη Ρόδο, όποιο παιδί
γεννηθεί ανήμερα τα Χριστούγεννα, το λένε«Κάο», Καλικάντζαρο.
Λέγεται, λοιπόν, ότι οι
«Κάηδες» σηκώνονται τη νύχτα απ’ το κρεβάτι τους το πρώτο δεκαήμερο, κι
ασυναίσθητα γυρίζουν έξω.
Για
να μην αγριέψει όμως το παιδί, οι δικοί του φροντίζουν να του κάνουν το
«μονομερίτικο» ρούχο.
Φωνάζουν, δηλαδή, στο
σπίτι τους γυναίκες που να λέγονται Μαρίες και τους δίνουν μία μπάλα μπαμπάκι.
Αυτές
το κλώθουν, το κάνουν νήμα, το υφαίνουν και ράβουν ένα ρούχο, που θα το φορέσει
ο Κάος.
Όλη
αυτή η δουλειά πρέπει να γίνει μέσα σε μια μέρα, γι’ αυτό και το ρούχο λέγεται
«μονομερίτικο».
Στη Θράκη πιστεύουν ότι
οι Καλικάντζαροι συνηθίζουν να κατεβαίνουν τη νύχτα από το τζάκι και ν’
αρπάζουν τα λουκάνικα, κι ότι χορεύουν γύρω από τα πηγάδια, όπου, αν πάει
κανείς, τον βάζουν με το στανιό, δηλαδή αναγκαστικά, να χορέψει μαζί τους.
Στην Κυνουρία χαράζουν με
κάρβουνο σταυρούς στις πόρτες και στα παράθυρα, για να μην μπαίνουν μέσα
οι«Λυκοκαντζάροι».
Στην Κύπρο πιστεύουν πως
ο Καλικάντζαρος μπορεί να «αιχμαλωτιστεί», φτάνει ο άνθρωπος να τον δέσει από
το πόδι με «μόλινο» (λινή κλωστή).
Την τελευταία μέρα που θα
φύγουν οι «Πλανήταροι» ή «Καραμάνοι», στην Κύπρο οι νοικοκυρές τους
περιποιούνται, για να τους εξευμενίσουν.
Τους ψήνουν «ξεροτήανα»
(λουκουμάδες) με μπόλικο λάδι για να φάνε οι «Πλανήταροι που γυρίζουν από σπίτι
σε σπίτι και χαιρετιούνται που θα φύγουν». Έπειτα τα περιχύνουν με μέλι. Όλη η
οικογένεια συγκεντρώνεται, στη συνέχεια, γύρω από το τηγάνι με το ζεστό λάδι που
αχνίζει.
Πρώτα, όμως, οι Καλικάντζαροι
θα γευτούν τα ξεροτήανα, που η νοικοκυρά θα ρίξει στη στέγη του σπιτιού και θα
λέει:
«Τσιτσί,
τσιτσί λουκάνικο,
κομμάτι
ξεροτήανο,
ρίξε
στους Καλικάντζαρους,
να
φάσιν και να φύουσιν».
Στην Κύπρο τους
φαντάζονται σαν κουβάρια.
Καθώς
σκύβουν οι άνθρωποι να τους πάρουν, εκείνα αρχίζουν να τρέχουν.
Λίγο πιο πέρα αλλάζουν
μορφή και γίνονται γαϊδουράκια και γκαμήλες.
Όταν ο άνθρωπος
ξεγελιέται κι ανεβαίνει στην πλάτη τους, τότε αυτά ψηλώνουν σα βουνό και τον
ρίχνουν κάτω.
Στη Λήμνο πιστεύουν πως ο
Χριστός είπε στους ανθρώπους να φυλάγονται το Δωδεκαήμερο από τους
Καλικάντζαρους.
Στην Κομοτηνή φοβούνται
τόσο πολύ τους «Καρκατζέλ», όπως τους αποκαλούν, ώστε τη νύχτα δε σφυρίζουν
ποτέ, για να μη μαζευτούν πολλοί μαζί και τους κάνουν κακό..
Στη Χίο, την παραμονή των
Χριστουγέννων ο νοικοκύρης του σπιτιού φέρνει ένα μεγάλο ξύλο από τα χωράφια
του και το βάζει μέσα στο σπίτι, στη μέση της κάμαρας. Το «χριστόξυλο», όπως το
λένε, το ραίνουν καρύδια κι αμύγδαλα, που μαζεύουν τα παιδιά και τα τρώνε.
Κατόπιν, η νοικοκυρά παίρνει το
κούτσουρο και το βάζει στο τζάκι, όπου θα καίγεται συνέχεια όλο το Δωδεκαήμερο.
Οταν
περάσει το Δωδεκαήμερο θα μαζέψουν τη στάχτη και θα τη ρίξουν στις τέσσερις
γωνιές του σπιτιού, για να προστατεύεται από τα «δαιμόνια», που αυτές τις μέρες
ανεβαίνουν απ’ τα βάθη της Γης και πειράζουν τους ανθρώπους.
Σε πολλά χωριά στην
Πελοπόννησο, από τη μέρα των Χριστουγέννων ζωγραφίζουν σ’ όλες τις πόρτες και
τα παράθυρα του σπιτιού ένα σταυρό με κάρβουνο, για να μην μπουν οι
Καλικάντζαροι και για να τους διώξουν.
Τέλος, στα Επτάνησα πιστεύουν
ότι τα «Λυκοτσαρδά» ή«Παγανά» είναι αόρατες δυνάμεις που μπορούν να κάνουν
χιλιάδες κακά. Είναι τα κακοποιά σύνεργα του σκότους και των ποταμίσιων νερών,
που παρουσιάζονται με το πρώτο άστρο των Χριστουγέννων, κι εξαφανίζονται με το
αγίασμα των νερών, τα Φώτα.
Με την πάροδο του χρόνου
ο λαός έδωσε στους καλικαντζάρους κι άλλα ονόματα, αναλόγως με τις σκανδαλιές
που έκαναν και με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους.
Τα
ονόματα αυτά είναι, ως επί το πλείστον, λέξεις σύνθετες και αστείες.
Έτσι
έχουμε:
Τον καλικάντζαρο
Μαλαγάνα.
Αυτός
θέλει πολύ προσοχή γιατί ξεγελάει τα παιδιά με γλυκόλογα και έτσι καταφέρνει να
τους παίρνει τα γλυκά
Τον καλικάντζαρο
Τρικλοπόδη.
Ο
Τρικλοπόδης έχει χταποδίσιο χέρι που το χώνει παντού και σκουντουφλάνε πάνω του
οι άνθρωποι . Του αρέσει πολύ να μπερδεύει τις κλωστές από το πλεχτό της
γιαγιάς.
Τον καλικάντζαρο
Πλανήταρο,
ο οποίος ονομάστηκε έτσι, γιατί πλανεύει τους ανθρώπους, αφού μπορεί και
μεταμορφώνεται σε ζώο ή σε κουβάρι.
Τον καλικάντζαρο
Μαλαπέρδα.
Του Μαλαπέρδα του αρέσει να κατουράει και στα φαγητά την ώρα που μαγειρεύονται
. Γι’ αυτό όσες νοικοκυρές τον ξέρουν, φροντίζουν να κλείνουν καλά το καπάκι
της κατσαρόλας τους.
Τον καλικάντζαρο Μαγάρα. Αυτός έχει μια κοιλιά
σαν τούμπανο και αφήνει βρομερά αέρια πάνω στα φαγητά των ανθρώπων .
Τον καλικάντζαρο
Βατρακούκο.
Ο Βατρακούκος είναι θεόρατος και το όνομά του το πήρε από την όψη του, η οποία
είναι όμοια με βατράχου.
Τον καλικάντζαρο
Καταχάνα.
Ο Καταχανάς τρώει διαρκώς και τα πάντα . Ρεύεται και βρωμάει απαίσια .
Τον
καλικάντζαρο Περίδρομο. Ο οποίος είναι, σαν τον Καταχανά, φαταούλας.
Τον καλικάντζαρο
Κουλοχέρη.
Το όνομα του το πήρε από την εμφάνιση του. Είναι σαραβαλιασμένος , μ’ ένα χέρι
κοντό κι ένα μακρύ , κι όλο μπερδεύεται και πέφτει κάτω.
Τον καλικάντζαρο
Παρωρίτη.
Ο Παρωρίτης έχει μύτη σαν προβοσκίδα και πολύ μαλακή . Εμφανίζεται λίγη ώρα
πριν λαλήσει ο πετεινός , αξημέρωτα , κι έχει μανία να παίρνει τις φωνές των
ανθρώπων.
Τον καλικάντζαρο Γούρλο, ο οποίος πήρε το όνομα
του από τα μάτια του, που είναι τεράστια σαν αυγά και πεταμένα έξω. Φυσικά δεν
του ξεφεύγει τίποτα!
Τον καλικάντζαρο
Κοψομεσίτη.
Αυτός είναι κουτσός και καμπούρης, ενώ πιο πολύ απ’ όλους τους άλλους, του
αρέσουν οι τηγανίτες με το μέλι .
Τον καλικάντζαρο
Στραβολαίμη.
Του οποίου το χαρακτηριστικό του είναι ότι στριφογυρνάει διαρκώς σα σβούρα το
κεφάλι του.
Τον καλικάντζαρο
Κοψαχείλη.
Ο Κοψαχείλης έχει τεράστια δόντια τα οποία κρέμονται έξω από τα χείλη του. Του
αρέσει να κοροϊδεύει τους παπάδες και γι’ αυτό φορά συνήθως ένα ψεύτικο
καλυμμαύκι .
Τον καλικάντζαρο
Κωλοβελόνη.
Ο Κωλοβελόνης είναι μακρύς σαν μακαρόνι κι έτσι μπορεί εύκολα να περνάει από
τις κλειδαρότρυπες κι από τις τρύπες του κόσκινου . Είναι ιδιαίτερα σβέλτος και
γρήγορος στις κινήσεις του. Λένε πως, ίσως, ο Κωλοβελόνης να έχει ουρά που
καταλήγει σε βέλος . Λέγεται πώς είναι ο αρχηγός τους.
Τον καλικάντζαρο
Μαντρακούκο.
Αυτός εκτός από Μαντρακούκος, αποκαλείται αλλιώς και Πρώτος ή Κουτσός και είναι
ο αρχικαλικάντζαρος. Την ημέρα κρύβεται στις μάντρες και τη νύχτα βγαίνει και
πειράζει τις γυναίκες που περπατούν στο δρόμο . Είναι κοντόχοντρος ,
τραγοπόδαρος , καραφλός , ασχημομούρης πιο πολύ απ’ τους άλλους και πολύ
επικίνδυνος. Κι αυτός λένε πώς είναι αρχηγός τους.
Τον καλικάντζαρο Παγανό. Πάλι κι αυτός
αποκαλείται Πρώτος ή Μεγάλος. Η αφεντιά του είναι κουτσός . Η ιστορία λέει ότι τον
κούτσανε μια κλωτσιά από το γαϊδούρι της Μάρως , μιας χωριατοπούλας που την
κυνηγούσε κάποτε ο Παγανός για να την κάνει γυναίκα του , αλλά αυτή κρύφτηκε
στα σακιά με το αλεύρι που είχε φορτωμένα στο γαϊδούρι της και κατάφερε να του
ξεφύγει . Ο Παγανός έτρεξε μανιασμένος κοντά στο γαϊδούρι και την έψαχνε . Το
ζωντανό τότε τρόμαξε τόσο πολύ που άρχισε να κλωτσάει . Μια τέτοια δυνατή
φαίνεται πως έφαγε ο Παγανός και σακατεύτηκε . Ο Παγανός λατρεύει τη στάχτη και
γι’ αυτό τρυπώνει από τις καμινάδες . Φοβάται όμως πιο πολύ απ’ όλους τους
Καλικάντζαρους τη φωτιά και γι’ αυτό οι νοικοκύρηδες φροντίζουν να μη σβήσει
κατά τη διάρκεια του Δωδεκαημέρου . Ρίχνουν μάλιστα και αλάτι που κάνει θόρυβο
όταν πέσει στη φωτιά, για να τον τρομάξουν ακόμα περισσότερο.
Τέλος, έχουμε τον καλικάντζαρο Κατσικοπόδαρο, αλλιώς ή
Κατσιποδιάρης ή Μέγας Καλικάντζαρος. Η μεγαλειότητά του είναι φαλακρός και
κασιδιάρης κι έχει ένα κατσικίσιο ποδάρι . Είναι κακορίζικος , ελεεινός,
γρουσούζης και όπου βάλει το κατσικίσιο του ποδάρι φέρνει καταστροφή
https://urylosmyuosparamyuiomiros1957.blogspot.com/ - Επιτρέπεται η αναδημοσίευση του περιεχομένου της ιστοσελίδας εφόσον
αναφέρεται ευκρινώς η πηγή του και υπάρχει ενεργός σύνδεσμος (link). Νόμος
2121/1993 και κανόνες Διεθνούς Δικαίου που ισχύουν στην Ελλάδα.
ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ
Ορισμένα αναρτώμενα από το διαδίκτυο κείμενα ή
εικόνες (με σχετική σημείωση της πηγής), θεωρούμε ότι είναι δημόσια. Αν
υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, παρακαλούμε ενημερώστε μας για να τα
αφαιρέσουμε. Επίσης σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολόγιου μπορεί να μην
συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου. Για τα άρθρα που δημοσιεύονται εδώ,
ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των
συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο το ιστολόγιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου